Opis Kursu CSTE101 ARDUINO


Kurs CSTE101 ARDUINO

Każdy może zostać elektronikiem programistą!

Kurs przeznaczony jest dla każdego! Dedykujemy go osobom w wieku od 13 do 101 lat, które chcą poznać nowe technologie oraz zasady elektroniki kreatywnej.

 

Arduino to producent jednych z najpopularniejszych minikomputerów (czyli mikrokontrolerów), służących pasjonatom elektroniki do realizacji swoich autorskich projektów. 

Dzięki Arduino Uczniowie poznają podstawowe pojęcia i prawa rządzące światem elektroniki, wykorzystując do tego celu gotowe, zintegrowane środowisko programistyczne, elementy elektroniczne, sensory, moduły (płytki rozszerzające) itp.

Arduino 101 (Intel)

Arduino UNO R3

Opis bloków Kursu CSTE101 ARDUINO


BLOK 1 - PODSTAWY PROGRAMOWANIA

Nauczymy podstaw programowania w języku C wykorzystując środowisko Processing. Wiedzę sprawdzimy podczas budowania prostych aplikacji: gry - węża oraz programu - zegara z karteczek.


Kluczowa nabyta wiedza:

  • podstawy programowania:
    • nauka poruszania się po zintegrowanym środowisku programistycznym (IDE), przegląd funkcjonalności oraz omówienie zasady działania kompilatora, debuggera oraz konsoli,
  • funkcje:
    • omówienie typów funkcji, nauka wywoływania funkcji, przekazywanie parametrów oraz wartości,
  • współrzędne:
    • nauka poruszania się po ekranie, rysowania, wykorzystanie prymitywów graficznych, omówienie kolorów oraz ich kodowania,
  • zmienne:
    • nauka deklarowania zmiennych, zasady działania, korzystanie ze zmiennych, dobre praktyki,
  • typy danych:
    • omówienie typów danych, dobre praktyki, różnice w typach danych oraz ich wykorzystanie,
  • struktura programowania:
    • nauka dobrych zasad budowania kodu, estetyka, komentarze oraz zagnieżdżanie funkcji, procedur oraz bibliotek, omówienie głównych pętli programistycznych.

BLOK 2 - SPORTY

Nauczymy przetwarzania sygnałów służących do komunikacji Arduino z cyfrowymi sensorami oraz sterownikami. Zbudujemy podstawowe, małe elektroniczne gry-eksperymenty wykorzystujące podstawowe elementy elektroniczne, LEDy, przyciski, sensory, czujniki oraz sterowniki.


Kluczowa nabyta wiedza:

  • wejścia/wyjścia cyfrowe:
    • omówienie budowy mikrokontrolera, zasady jego działania, parametrów technicznych, funkcjonalności, wyprowadzeń, portów, aplikacja mikrokontrolera, zasilanie, stany logiczne, urządzenia dodatkowe,
  • system dwójkowy:
    • nauka liczenia w systemie binarnym, konwersja, omówienie szybkiego liczenia i przekształceń, logika boolowska,
  • pętle programistyczne:
    • omówienie i wykorzystanie pętli w języku programowania, zasada działania pętli programistycznych, typy pętli, wykorzystanie oraz zastosowanie.

BLOK 3 - MAGIA

Nauczymy przetwarzania sygnałów analogowych oraz omówimy działanie portów szeregowych (komunikacja z komputerem). Przeprowadzimy eksperymenty wykorzystujące przetwarzanie dźwięku, światła oraz dodatkowych sygnałów.


Kluczowa nabyta wiedza:

  • transmisja szeregowa:
    • omówienie zasady działania transmisji szeregowej na przykładzie mikrokontrolera, odbieranie oraz wysyłanie danych z/do komputera,
  • sygnały analogowe:
    • omówienie typów sygnałów, nauka wykorzystania portów analogowych w mikrokontrolerze, nauka korzystania z funkcji PWM dla wyjść cyfrowych, odtworzenie sygnałów analogowych, generowanie sygnałów dźwiękowych.

BLOK 4 - ROBOTY

Nauczymy podstaw sterowania silnikami oraz serwomechanizmami. Zbudujemy prototypowe roboty, które zaprogramujemy do interakcji z otoczeniem.


Kluczowa nabyta wiedza: 

  • robotyka:
    • nauka zasady działania robotów, interakcja z maszyną, budowa przykładowych robotów z wykorzystaniem nabytej wiedzy,
  • silniki i serwomechanizmy, energoelektronika:
    • omówienie typów serwomechanizmów i silników prądu stałego, zasada działania, programowanie sterowników silników oraz serwomechanizmów, wykorzystanie i przykładowe projekty.

BLOK 5 - KOSMOS

Nauczymy jak korzystać z połączeń Bluetooth, żyroskopu oraz akcelerometru. Zdobytą wiedzę wykorzystamy do zbudowania projektów, które przeniosą nas w kosmos!


Kluczowa nabyta wiedza:

  • komunikacja bezprzewodowa:
    • nauka wykorzystania łączności Bluetooth, omówienie innych technologii transmisji danych,
  • wykrywanie ruchu:
    • omówienie oraz nauka wykorzystania akcelerometru (IMU) oraz żyroskopu w otoczeniu mikrokontrolera,
  • klasy i obiekty w programowaniu:
    • nauka tworzenia klas oraz obiektów w programowaniu, dobre praktyki oraz zasady.

Sesje otwarte

Sesje otwarte to czas na dyskusję, wymianę zdań oraz luźne rozmowy.

Pracownia CSTE101


Pracownia CSTE101

Pracownia CSTE101

Certyfikat Arduino

Zajęcia odbywają się w formie praktycznych warsztatów w grupie maksymalnie 18 Uczniów. 

Ze względu na specyfikę pracy oraz wielowątkowe, czasem skomplikowane zagadnienia (elektronika, programowanie, mechanika, robotyka, testowanie itp.) Uczniowie pracują zespołowo w specjalnie przygotowanej do tego celu sali - Pracowni.

Nasza Pracownia wyposażona jest w nowoczesny sprzęt edukacyjny zapewniający odpowiednie i integralne środowisko do pracy:

  • laptopy Apple MacBook Air,
  • płytki Arduino/Genuino UNO oraz Arduino/Genuino 101 (Intel),
  • moduły Arduino,
  • płytki stykowe do prototypowania,
  • zestaw elementów niezbędnych do prawidłowego wykonania omawianego zadania,
  • multimetry,
  • materiały do nauki (datasheet, instrukcje, przykłady kodu, dodatki itp.),
  • materiały eksploatacyjne, akcesoria piśmiennicze, 
  • dostęp do sieci Internet,
  • dostęp do urządzeń pomiarowych oraz środowiska badawczego: oscyloskop cyfrowy, generator arbitralny, zasilacz laboratoryjny, multimetr warsztatowy i inne.

Kursy w Szkole CSTE101 prowadzą wykwalifikowani, certyfikowani specjaliści, pracownicy Instytutu Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk. 

Uczestnikom zapewniamy wodę gazowaną i niegazowana, herbatę oraz kawę.

Terminy Kursu CSTE101 ARDUINO

Dla Państwa wygody uruchomiliśmy różne odmiany Kursu CSTE101 ARDUINO różniące się terminami, ilością spotkań oraz intensywnością nauki.

Aktualne terminy grup Kursu znaleźć można w zakładce "Kursy i terminy".

W naszej Szkole wykorzystujemy tylko oryginalne produkty firmy Arduino!

Co zdobywa/zyskuje uczestnik Kursu CSTE101 ARDUINO?

  • wiedzę na temat budowy i zasady działania mikrokontrolerów w płytkach Arduino Genuino 101, Arduino/Genuino UNO oraz innych,
  • wiedzę na temat programowania w środowisku Arduino IDE, przez to rozumienie języka elektronicznych urządzeń,
  • wiedzę na temat działania i funkcjonowania otaczających nas maszyn, robotów, urządzeń oraz skomputeryzowanych przedmiotów,
  • wiedzę oraz doświadczenie do prowadzenia i realizacji własnych projektów elektronicznych opartych na platformie Arduino,
  • wiedzę na temat budowy oraz działania elementów elektronicznych niezbędnych do realizacji projektów oraz rozwiązań aplikacyjnych Arduino,
  • umiejętność rozwijania kreatywności,
  • wiedzę na temat robotyki,
  • wiedzę na temat połączeń bezprzewodowych stosowanych w aplikacjach mikrokontrolerów,
  • umiejętność rozwiązywania problemów oraz umiejętność pracy w grupie.

 

Każdy Uczeń, który ukończy zajęcia, otrzyma oficjalny certyfikat potwierdzający zdobytą wiedzę oraz umiejętności. 

Zestaw CTC101 ARDUINO

W szkole CSTE101 wykorzystujemy innowacyjny zestaw CTC101 firmy Arduino.

Nowy zestaw edukacyjny CTC 101 zapewnia praktyczne, innowacyjne szkolenie z zakresu elektroniki, programowania i mechatroniki.

Zestaw CTC 101 pomaga w nauczaniu programowania i mechatroniki dzięki pięciu modułom tematycznym i umożliwia przeprowadzenie ponad 25 praktycznych eksperymentów. Wszystkie części zestawu nadają się do wielokrotnego wykorzystania, dzięki czemu umożliwiają zmianę konfiguracji w kolejnych eksperymentach oraz rozbudowę dla potrzeb bardziej zaawansowanych uczniów i projektów.

Każdy zestaw CTC 101 zawiera sześć płytek programowalnych mikrokontrolerów Genuino 101, sześć nakładek edukacyjnych Arduino, zestaw czujników i elementów wykonawczych, płytki stykowe do prototypowania, szeroki wybór podzespołów elektronicznych, złącza i przewody oraz inne elementy, takie jak serwosilniki, kabel USB, koła i łożyska, akumulatory i moduły zasilające.

CTC (Creative Technologies in the Classroom, czyli kreatywne technologie w klasie) to jeden z programów STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) przeznaczonych dla edukacji ponadgimnazjalnej. Program edukacyjny Arduino powstał, aby zapewnić niezbędny sprzęt i oprogramowanie do przygotowania bardziej praktycznych i innowacyjnych zajęć edukacyjnych.

Uczniowie poznają podstawy programowania, elektroniki i mechatroniki poprzez serię dobrze opisanych projektów oraz łatwych do przeprowadzenia eksperymentów. 


Szkoła CSTE101
(Creative Science Technology and Engineering)

Instytut Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk
ul. Jana Kazimierza 5
01-248 Warszawa

sekretariat@cste101.pl

882-654-366

Wszelkie prawa zastrzeżone © CSTE101 2018r. | Polityka prywatności

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem